På diesel och motorgas samtidigt

Bussar som helt kör på motorgas är ingen ovanlig företeelse. Lastvagnar på LPG är däremot kanske mindre vanlig. Det ovanliga jämfört med en personbil som både kan köra på motorgas och bensin är att en lastbil kan köra både på LPG och på diesel samtidigt. Denna möjlighet kallas för simultaneous fueling eller SimuFuel. Diesel används för tändningen och motorgas för resten av förbränningen. Trettio till fyrtio procent av dieseln kan på detta sätt ersättas av LPG. Gamla motorgassystem för lastbilar har inte alltid vara avancerade men nu släpps två nya produkter på marknaden. Prins Autogassystemen kommer med ett system som injicerar LPG per cylinder beroende på motorns belastning och cylinderns timing. Huber Group släpper från och med IAA-mässan en lösning för SUV och lättare lastbilar som med hjälp av selektivt katalytisk reducering får ner halterna kväveoxid och kvävemonoxid. Med hjälp av urea-insprutning i en katalytisk process reduceras kväveoxid och kvävemonoxid till ofarligt kväve och därmed ligger emissionsvärdena inte långt från Euro 6.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: