Direct Liqui Max

På höstens fackmässa Automechanika i Frankfurt presenterade Prins Autogassystemen världsnyheten Direct Liqui Max. Systemet introducerades på en BMW lean burn motor på motorgas. Direct Liqui Max gör det möjligt att utanför bilens standard bränslesystem spruta LPG under tryck direkt in i motorn. Det gör att moderna motorer med direktinsprutning utan problem kan köras på motorgas.

Direct Liqui Max levereras från och med slutet av 2010 och kan monteras på en massa bilar som till exempel BMW 318 lean burn med direktinsprutning, Porsche Cayenne 4.8 med direktinsprutning och Volkswagen Golf 1.4 TSI. Den stora fördelen med systemet är kombinationen av motorgasens höga oktantal och möjligheten att under högt tryck inspruta gasen i en bensinmotor. Resultatet är ett mycket lägre utsläpp av CO2.

Annonser

2 Responses to Direct Liqui Max

  1. jonnie skriver:

    Undrar eftersom jag såg detta, hur svårt det är att registrera in denna bill i sverige.

  2. Wietze de Vries skriver:

    Att införa motorgas/LPG-bilar från ett annat EU-land är ganska enkel. Framför allt om det handlar om bilar som är anpassade i fabriken. På Blocket finns just nu en Mercedes-Benz ML 350 på motorgas som har importerats enligt Transportstyrelsen: http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_ML_350_4Matic_AMG_Gas_Bensin_33987255.htm?ca=11&w=3&last=1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: